אם המוזיקה בדם שלכם ואתם רוצים להכנס לעולם הזה אבל הכל נראה כל כך גדול ומסובך ואין לכם מושג מאיפה להתחיל, מדריך זה בא לעשות עבורכם סדר, ולסייע לכם בצעדיכם הראשונים בענף.
בדיוק כמוכם כשאני נכנסתי לתחום הזה, הכל נראה גדול ומסורבל וכמעט בלתי ניתן להבנה, היה הרבה יותר קל בשבילי אם היה משהו שידריך אותי ויכוון אותי, או שהייתי מוצאקורס סאונד
איכותי בתוך כל עולם היצירה המוזיקלית - מה שהיה מקצר לי המון תהליכים מבחינה של זמן ולימוד יסודי יותר של התחום הזה.
לצערי, האולפנים הביתיים באותה תקופה היו רק בחיתוליהם והדרך היחידה שבה יכולתי להתקדם מבחינה מקצועית, היתה אך ורק על ידי לימוד עצמי. וכפי שכבר הספקתם להבין בעצמכם, נתקלתי באין ספור שאלות כגון: איזה כרטיס קול לקנות? איזה סיקוונסר מתאים לסגנון המוזיקה שאני עושה? האם צריך מחשב בעל נתונים מסויימים או שכל מחשב יכול לבצע את העבודה? האם לעבוד ב-16 ביט או 32 ביט ומה זה לעזאזל Float?
מקווה מאד שהמאמר הזה יקצר לכם לפחות כמה תהליכים בדרך להצלחה שלכם - תחזיקו חזק, מתחילים. "לפתוח את Cubase SX לבחור ב-File New ללחוץ על 500 כפתורים עד שתגלו מה עושה צלילים ושירים" או שתעצרו לרגע, תרגעו ותקראו לרגע את מה שיש לי לכתוב לכם. מתחילים לפני שתתקינו את תוכנת הסיקוונסר שלכם ותסתערו עליה, רצוי לוודא קודם שכל התקני המידי והאודיו מחוברים ומותקנים כראוי, והמערכת מוכנה לביצועים אופטימליים לעבודת אודיו.
מה זה בעצם ביצועים אופטימליים
? מערכות הפעלה כגון Windows XP נועדו בעיקר להראות טוב ולעשות המון פעולות שלאו דווקא קשורות לאודיו, ובמקרים רבים אפילו מקשים יתר על המידה על המערכת שלנו כאשר מדובר בחישובי אודיו. לכן כאשר מדובר בעבודה עם תוכנת סיקוונסר רצוי לוותר על המעטפת הגרפית של מערכת ההפעלה, על מנת לקבל ביצועים טובים יותר לעבודה עם אודיו. ישנם המון כיוונונים שצריך לעשות במערכת ההפעלה ובמערכת החומרתית עצמה על מנת לפנות משאבים מהמערכת אל תוכנת העריכה כיוונונים אלו נקראים אופטימיזציה. מדוע צריך אופטימיזציה? המחשב שברצונכם להריץ עליו את תוכנת העריכה דורש יציבות ומהירות עיבוד, על מנת שתוכלו לפתוח כמה שיותר פלאגים (Plugins) מבלי שתצטרכו לייצא כל הזמן ערוצי מידי המשתמשים בכלים וירטואלים לקבצי אודיו יש הרבה המשתמשים במחשב היצירה לאינטרנט למשחקים לתוכנות לימוד, בקיצור, להכל. אם אתם לוקחים את כל העניין ברצינות ומוכנים לפנות את משאבי המחשב אך ורק לאודיו, זאת אומרת לא להשתמש במחשב היצירה לאנרטנט משחקים וכו' ביצועי המחשב ישתפרו פי כמה. ועוד דבר קטן, לפני רכישת המחשב רצוי לדעת איזה כרטיס קול יהיה מותקן עליו, מכיוון שלכל כרטיס קול יש דרישות שונות מהחומרה שאיתה הוא עובד לכן ע"מ שלא יהיו בעיות מיותרות יש לברר אם אכן הכרטיס קול שאותו אתם רוצים לרכוש מתאים למערכת המחשב.
מאיפה הכל התחיל
? באולפני ההקלטה הראשונים לא היו חדרי הקלטה מבודדים, הם היו מעוצבים במיוחד להקלטות חיות של נגנים, העדפה בהקלטה היתה להקליט את כל הנגנים ביחד מאשר להקליט כל כלי לחוד (OverDubbing) עם כניסת הטכנולוגיה להקלטות רב ערוציות, נפתחה האפשרות להקליט זמרים ונגנים בניפרד, ובזמנים שונים, עקב כך הדגש עבר לבידוד ושיפור הסאונד בשנות ה-60 ההקלטות היו אנאלוגיות שהתבצעו עם שימוש בטייפ מגנטי בעל 8 ערוצים. (ככה הקליטו את הביטלס) ואילו בשנות ה-70 ההקלטות התקדמו לשימוש במכשירי הקלטה בעלי 16-32 ערוצים. כיום רוב אולפני ההקלטה המודרנים משתמשים בציוד הקלטה דיגיטלי ומספר הערוצים מוגבל אך ורק בנפח של הדיסק הקשיח או במגבלות המיקסר הנמצא בתוכנת העריכה. תפקיד המחשב כיום ביצירה המוזיקלית הינו תפקיד גדול מאד, מאחר והוא מחליף את המיקסרים, מכשירי הקלטה, סינטיסייזרים אפקטים וכו' מחשב המיועד לעבודה עם אודיו נקרא תחנת אודיו דיגיטלית DAW - Digital Audio WorkStation תוכנות עריכה פופולאריות הקיימות כיום : Cubase SX Nuendo Ableton Live Pro Tools אודיו ומידי סאונד,
מה זה בכלל סאונד?
כאשר מנגנים על כלי נגינה מסויים, הכלי נכנס לרזוננס (ויברציות), ויברציות אלו מועברות למולקולות באוויר שמעביר את הצליל לאוזניים כאשר הצליל מגיע לאוזניים שלנו, עור התוף רוטט במהירות של 20 עד 20000 פעמים בשניה. יחידות אלו נמדדות ב-Hz, שערכים אלו בעצם מהווים את רוחב הספקטרום שבו אנו שומעים מ20Hz- עד 20Khz. Hertz הרץ הינה יחידת מידה למהירות גל קול, כאשר גל קול נמדד במהירות המחזורים שהוא משלים בשניה. לדוגמא : 1Khz ישלים 1000 מחזורים בשניה. כיצד זה ישפיע על הסאונד ? כאשר תדירות הצליל היא נמוכה, נשמע צליל בעל גובה פיץ' נמוך כאשר תדירות הצליל תעלה גובה הפיץ' של הצליל יעלה בהתאם אם רעידות הצליל עדינות זה יתפרש אצלנו במוח כצליל רך ונעים מכיוון שמעט מולקולות זזות באוויר וכשאר עוצמת הרעידות תגדל נשמע צליל רועש עוצמת רעידות הצליל מתפרשת בעולם האנלוג והדיגיטל למשרעת (Amplitude) גלי קול בדרך כלל לא מורכבים מתדר אחד אלא מהמון תדרים המעורבבים יחד במישורים שונים של עוצמה.
אודיו ודיגיטל סאונד אנלוגי הוא וראציות מתמשכות של מולקולות האוויר המטיילות במרחב ואילו בדיגיטל החוקים משתנים קצת, הצליל אינו מתמשך והוא מוחלף במערכת הדוגמת את הוריאציות של הצליל האנלוגי לכן בדיגיטל אין כזה דבר התמשכות צליל, אך ורק אשליה של התמשכות, זה נגרם עקב המגבלה הטכנולוגית הבסיסית של דיגיטל, השפה הבינארית 0.1 טיפה מושגים בסיסיים כדי שתכנסו טיפה לעולם המקצועי ותתחילו להבין על מה בעצם כולם מדברים ריכזתי לכם כמה מושגים בסיסיים Amplitude - גודל הסיגנל האלקטרוני, מסומן ב-Volts מתבטא בעוצמת הסיגנל Balance - היחס בין הערוץ השמאלי לערוץ הימני במערכת (Stereo) Bit - מושג המתאר את כמות המידע הקטנה ביותר בדיגיטל 0 או 1 Clip - מצב של דיסטורשיין קורה כאשר סיגנל מסויים עובר את הסף של המערכת הדיגיטלית (מעל 0db) db - קיצור לדציבל, זוהי יחידה פרופורציונלית למדידת עוצמה Midi Musical Instrument Digital Interface מידי זוהי שפת תקשורת (שפת מחשב) המשמשת להעברת מידע בין התקנים "המדברים" מידי (סינטיסייזרים, תוכנות עריכה וכו') אז מה בעצם זה עושה ? מידי מעביר המון מידע בין כלים ומערכות, כרגע נאמוד את החשובים ביותר 1.ניגון תווים ושיחרורם Note OnOff 2.פרמטרים הקשורים לדינאמיקה (עוצמת הלחיצה) שהם בעצם Velocety ו-Aftertouch 3.סיבוב גלגל מודולציה פיץ' נובים סליידרים וכו' חשוב לזכור; מידי מעביר אך ורק מידע ולא סאונד, זה כמו נגן המנגן מתווים, התווים הם רק אינפורמציה ואילו כלי הנגינה שעליו הוא מנגן מפיק בעצם את הצליל אותו הדבר במידי.
עכשיו שאנחנו יודעים קצת בסיס ואולי חושבים לקחת איזה קורס או שניים בתחום, הגיעה הדילמה הגדולה איזה כרטיס קול לקנות? התשובה לשאלה זו בעצם מתחילה בשאלות *מה הדרישה מכרטיס הקול? האם אתם מתכוונים להקליט כמות גדולה של ערוצים במקביל? *האם אתם יוצרים מוזיקה אלקטרונית ורוב העבודה תהייה מבוססת מחשב? כדי לענות על שאלה זו נאמוד כרגע כמה מרכיבים חשובים שיש לדעת בקניית כרטיס קול
יציאות וכניסות - שוב פעם תלוי מה הדרישות שלכם מכרטיס הקול, ישנן מספר כניסות ויציאות סטנדרטיים כיום שכל אחד מהם יכול לתת מענה טוב לצרכים שונים . כניסות ויציאות אנאלוגיות (מאוזנות או לא) - לחיבור התקנים אנאלוגיים לכרטיס הקול (רמקולים, מיקרופון וכו') כניסת InstrumentHi-Z - כניסה לחיבור הגיטרה או גיטרה בס ללא צורך בשימוש בציוד חיצוני לפני הכניסה להקלטה (DI) כניסת מידי - לממשקי מידי למיניהם כגון מקלדות שליטה וסינטיסייזרים. ממירים Analog to Digital - ממיר האחראי על המרת האות הנאלוגי הנכנס לשפה בינארית (דיגיטל) Digital to Analog - ממיר האחראי על המרת הסיגנל הדיגיטלי לאות אנאלוגי (צליל) כמובן יש לשים דגש רב על איכות הממירים. מומלץ כיום לרכוש כרטיס קול בעל טיפול בתדר דגימה של 192Khz ואילו טיפול בעומק ביט של 24Bit (כיום זהו הסטנדרט המקצועי) דרייברים - יש לבדוק תאימות מלאה בין הדרייברים של כרטיס הקול למערכת האודיו שלכם על מנת לחסוך לעצמכם בעיות שונות ומשונות היכולות להגרם כתוצאה מאי תאימות בין המערכת לדרייברים. יחס אות לרעש SNR Signal To Noise Ratio זהו היחס בעצם של עוצמת הסיגנל לעומת רעשי רקע (הפרעות מגנטיות, זליגה של אלקטרונים בין הרכיבים וכו') היחס המומלץ המינימאלי בכרטיס קול הוא 105db SNR
עכשיו לאחר שעברנו על החוקים הבסיסיים כל מה שנשאר לכם כרגע הוא ליישם את זה, ולהכנס לעולם היצירה ופשוט להצליח המון תלוי בכם, בכמות הרצון שלכם בעצם לעשות מוזיקה, זאת לא הולכת להיות דרך קלה אבל היא בהחלט אפשרית אמרו כבר חכמים ממני, "לא ניתן לנו הרצון, אלמלא לא היתה בנו היכולת להגשים אותו".
להמשך קריאה: