מערכת החינוך זקוקה למורים משפיעים, מקצועיים וערכיים. ככל שיהיה המורה דמות לחיקוי ומשקיע מעבר לשעות הלימוד, התלמידים יעריכו זאת, והמוטיבציה האישית שלהם להצליח בלימודים תגבר.
"מורה טוב הוא מורה לחיים" - האומנם? החופש הגדול מגיע לסיומו, אלפי תלמידים ישובו לספסל הלימודים ולכיתות, ובמקביל, סטודנטים רבים לחינוך והוראה יחלו את התנסותם המעשית כמתמחים בבתי הספר. החזרה לשגרה מזמנת התמודדות עם אתגרים מחד, וקשיים מאידך. לא לכולנו זכורה תקופת בית הספר כפרק זמן חיובי שעיצב את חיינו. חלקנו נזכרים בבית הספר בערגה וחלקנו נעים בחוסר נוחות בעת שאנו נדרשים להעלות זיכרונות מהעבר. בדבר אחד אין ספק - לכל אחד ואחת מאתנו שמור בזכרון, אותו מורה משמעותי/ת שעיצב/ה והשפיע/ה על חיינו ועל עתידנו. חברה חזקה נמדדת באיכות החינוך, איכות החינוך נמדד באיכות המורים – המשאב החשוב המשמעותי והמרכזי ביותר.
בעבר נחשב מקצוע ההוראה למקצוע יוקרתי ורם דרג. המורים נחשבו למייצגי המהפכה הציונית, ובמישור התרבותי ההוראה הייתה בעלת דימוי אידיאליסטי. דמות המורה שימשה אז מודל לחיקוי, כזו שיש לה תפקיד חברתי משמעותי בבניית העולם הערכי. היום הנושא מורכב ומאתגר עד מאוד. המציאות המשתנה והעובדה שבכף ידם אוחזים התלמידים של היום אוטוסטרדה אינסופית של ידע, הרחוק רק מרחק הקלקה מרכישתו, מובילה לשינוי משמעותי בתפקידו של מורה המחר.
להיות מורה טוב זו משימה מאתגרת מאוד. המורים נתפסים כמוצלחים בעיני תלמידיהם אם הם עונים לשני קריטריונים מרכזיים: אישיות ומקצועיות. האם הם אנשים המפגינים יחס אישי לבבי כלפי תלמידיהם, מבינים וסבלניים, מעודדים את תלמידיהם ומשבחים אותם בכל עת שאפשר. בנוסף, הם דורשים מהמורים שיהיו מוכנים לשמוע דברי ביקורת, שיעודדו שיג ושיח , ויכוח והפרייה הדדית ולצד זאת יפגינו ידע ובקיאות. מקום חשוב בהערכת התלמידים את מוריהם הוא כבוד מצד המורים כלפיהם, זהו מרכיב חשוב ביותר להענקת תחושה חיובית שמקורה בהתנהגות המורה.
מה מוביל אנשים צעירים לבחור מתוך מגוון כל כך רחב של מקצועות להיות מורים?
משיחות רבות ומתיאורים של סטודנטים להוראה עולה מורכבת שעיקרה שאיפות שונות, מוטיבציות פנימיות וחיצוניות ומניעים שונים לבחירה במקצוע ההוראה. בחירה שאינה מובנת מעליה בעולם משתנה, מורכב ותחרותי. חלקם רואים בבחירה זו שליחות, סיפוק, רצון להוות דמות למקור ידע, חקר, התמדה ושריפה להגיע לפסגות היכולת של כל תלמיד ותלמיד.
ממחקר שונים שבוצעו כולל מעבודות חקר שביצעו סטודנטים בשנים מתקדמות במכללה האקדמית לחינוך אוהלו בקצרין נמצא כי המצב בשטח הולם למתואר במחקרים. אישיותו של המורה הינה בעלת השפעה משמעותית על המוטיבציה של התלמיד ללמוד ולהתפתח. כלומר, ככל שהמורה הוא דמות לחיקוי, משקיע מעבר לשעות הלימוד, התלמידים יעריכו זאת והמוטיבציה האישית שלהם להצליח בלימודים תגבר.
אני קוראת לכל בעל שליחות ערכית, חברתית , אישיותית לבחור במקצוע ההוראה בכדי להפוך למנהיגים חינוכיים להם תפקיד משמעותי בפיתוח ועיצוב דור תלמידי המחר.
להמשך קריאה: