דולות פוסט פארטום (דולות לאחר לידה) רוכשות כלי עבודה שאותם יש להעביר להורים הצעירים, ובכללם הטיפול הראשוני בתינוק, החזרה הביתה, דיכאון אחרי לידה, משכב לידה, עיסוי תינוקות, תזונת האם והיילוד, בכי ושינה.
מדריכות הנקה לומדות על הדרכה להנקה נכונה, התמודדות עם בעיות בהנקה, הכנת הורים להנקה עוד לפני הלידה, תנוחות הנקה, תרופות, הנקת פגים ותאומים, שאיבת חלב ועוסקות בכל נושאי ההנקה והתמיכה בהנקה.
סוג לימודים זה פופולרי במיוחד בקרב נשים שסיימו חופשת לידה (במקרים רבים ראשונה), ומבקשות כעת לעצמן אפיק מקצועי חדש. החוויה שעברו היתה מבחינתן כה תקדימית, ייחודית, מרגשת ומכוננת, עד שהן מסיקות כי ייעודן הוא כעת לחלוק חוויה זו עם אחרות עד אין קץ. הדרך האפקטיבית ביותר לכך היא השתלבות מקצועית בענף, ושימוש באמפתיה שמצאו בעצמן כלפי כל מי שבדרכה לעבור חוויה מקבילה. מהדולה נדרשת היכולת להעניק מגע וחום, בטחון וקור רוח. היולדות שתחת אחריותן סובלות לא פעם מבלבול, הצפה הורמונלית של רגשות, לחץ וכמובן כאבים עזים. על הדולה להפגין מעורבות רגשית שמאפשרת לה חיבור אנושי של נתינה, הכלה וספיגה של האירוע.
קורסי מטפלות
טיפול בילדים הוא אחת המלאכות העדינות והחשובות ביותר שיש. לכאורה נראים הדברים פשוטים; הרי גם אנשים בלתי מוכשרים בעליל מגדלים לא פעם ילדים לתפארת. אולם אינטואיציה ורצון טוב לא יספיקו למשימה, משום שזהו מקצוע לכל דבר ועניין. התפקיד משלב תחומים רבים, החל מפיתוח מוטוריקה, דרך הקניית כלי עבודה לילדים, פיתוח יכולות דמיון ומחשבה ואף טיפול פיזי בחבלות ובנפילות. מטפלות העוסקות בעבודה עם ילדים בגיל הרך לוקחות בחשבון גורמים רבים, ובונות את מהלך היום סביבם, כאשר טובת הילד או הפעוט היא זו שעומדת לנגד עיניהן באופן אחראי ומושכל.
קורס מטפלות ולימודי מטפלות מאפשרים להפוך את הטיפול בילדים למקצוע, להרחיב את הידע העיוני בנדון, ולרכוש כלים מעשיים שיסייעו במהלך השגרה היומיומית. הקניית כל היסודות המקצועיים לשם כך היא הכרח כיום. הכשרה רשמית מחייבת את כל מי שעוסק בטיפול בילדים בכל מסגרת המפוקחת באופן ממלכתי.
האגף להכשרה ופיתוח כוח אדם במשרד התמ"ת מעניק הסמכות ותובע תנאי סף מכל העובדים במעונות יום ומשפחתונים. אפילו המבשלת במעון נדרשת לידע בתחום כלכלת הבית, כמו עם לפחות עשר שנות לימוד. מטפלת לעומתה, נדרשת לתעודת גמר קורס מטפלות סוג 1, תעודת סוג 2 נדרשת לתפקיד מטפלת אחראית. לניהול משפחתון נדרשת הסמכת סוג 2, הנרכשת שנתיים ופחות ממועד הסמכת סוג 1. למשרת ניהול מעון נתבעת כבר השכלה אקדמית בפסיכולוגיה, חינוך ומינהל, עבודה סוציאלית או סוציולוגיה, בליווי הכשרת מנהלי מעונות יום לגיל הרך.
מטפלת טובה רואה במשימתה שליחות, החום שהיא נותנת ומקבלת ממלא אותה בתגמול רגשי עמוק, סיפוק ואהבה. תנאי הסף ל
לימודי מטפלות
במעונות יום סוג 1 אמנם אינם תובעניים, ומצריכים לא יותר מאישור רפואי, ראיון אישי ו-12 שנות לימוד, אלא שמבחן הקבלה האמיתי אינו זה, אלא מבנה אישיות המתאים לתפקיד. הטיפול בילדים הוא משימה מאתגרת, קשה, ולא פעם גם מורטת עצבים. רוב ההורים מסיימים את היום מרוחים, סחוטים ומותשים. המבנה האישיותי הנדרש ממטפלת מוצלחת הוא של מי שבסוף היום לא מגיעה למצב זה, אלא מבקשת עוד.