לפני שאתם מתחילים לעבוד על האפליקציה שתעשה לכם את האקזיט, חשוב קודם כל שתענו על השאלה הבסיסית ביותר: איך האפלקציה הזאת יכולה להפוך את החיים לקלים יותר ממה שהם היום? שהרי בסופו של דבר, המשקיעים ישאלו את עצמם את השאלה: איך עושים מזה כסף?
בעקבות כל אקזיט שמתפרסם בתקשורת, צצים להם בראש כל מיני רעיונות שאם היינו קצת יותר מוצלחים, אולי היינו הופכים אותם לאפלקיציה. העניין הוא שלא מספיק הרעיון כדי להפוך למולטי מליונרים ובדרך יש הרבה מאוד שלבי עבודה קשים, מורטי עצבים וסיזיפיים (אה, וגם ההצלחה אינה מובטחת מראש).
שלב ראשון: גיבוש הרעיון
למרות שזה נראה השלב הקל ביותר, גיבוש הרעיון מתבצע לא רק על ספסל בגן השעשועים או על כיסא הבר בפאב של יום שלישי. על מנת לגבש רעיון לכדי חזון נדרשתהרבה מאוד עבודה
ונדרשות תשובות להרבה מאוד שאלות.
ראשית יש לחשוב על המוצר שאתם מבקשים לבנות, על איזה צרכים הוא עונה, על איזה צרכים הוא לא עונה (ולמה), על איזה צרכים הוא צריך לענות בעתיד, מי קהל היעד שלו, מי המשתמש העיקרי שלו (ויש הבדל בין השניים) ועוד הרבה שאלות. בסופו של דבר, נסו לסכם את הרעיון שלכם ואת הצורך שהוא עונה עליו במשפט אחד ויחיד: האפליקציה שלי מאתרת קרנפים שקוראים להם ג'ו שנוסעים ברכת התחתית בהונג קונג.
שלב שני: התמקדות בקהל היעד וסקר שוק
כמה שהמילים 'סקר שוק' נשמעות מפוצצות הכוונה היא שתשבו עם החברים שלכם, אלו שנחשבים לקהל היעד של האפליקציה ואלו שלא, ותציפו אותם בשאלות שקשורות למוצר החדש שלכם: על איזה צרכים הוא עונה? האם תשתמשו בו? איך אפשר לעזור לכם?
הקפידו לשאול לא רק את החברים שלכם, אלא גם את החברים של החברים שלכם, ואפילו סתם אנשים שאתם רואים ברחוב. אם אתם לא רוצים לחשוף את הרעיון שלכם, נסו לחשוב על שאלות כלליות לצד אלו המעמיקות. הבעיה העיקרית עם השאלות האלו (מעבר להיות החברים שלכם משוחדים ורוצים לעזור) היא יכולת ההקשבה שלכם. הישענו קדימה והקשיבו לכל מילה שהם אומרים, התעכבו על קטנה וגדולה כאחת והעמיקו לשאול לעומק. שלב זה יאפשר לכם למקד את הרעיון תוך שאתם מכוונים אותו לקהל היעד הספציפי ולפתח "ענפים" חדשים לאותו הגזע. למה אתם רוצים למצוא קרנפים ששמם ג'ו? אולי כאלו ששמם ג'ק? האם תרצו לראות את כיוון הנסיעה שלהם ברכבת התחתית? ליצור נקודת מפגש? לסמן להם בהודעת טקסט מתי לרדת? וכן הלאה.
שלב שלישי: מציאת פרטנרטים והגדרת החברה
אם החלטתם ללכת על זה, עכשיו תצטרכו למצוא את האנשים שילוו אתכם בדרך, כשותפים, כשכירים או כמשקיעים. החלטה זו לעתים תילקח מכם ולו רק בגלל הנושא הכספי, ועליכם לוודא שאתם לוקחים אתכם חברים נכונים לדרך. בעת בניית פרופיל החברה השקיעו מחשבה לא רק בכאן ועכשיו, אלא גם במקרה והחברה תצליח (כיצד יתוגמלו העובדים) ובמקרה שהחברה תקרוס (כיצד יתוגמלו העובדים). צוות העובדים הבסיסי יכול לכלול מעצב, מתכנת ואיש שיווק (במילים אחרות:אנשי מובייל למיניהם
) אבל אם אתם באמת חושבים קדימה ורוצים לבנות משהו גדול תצטרכו גם להיעזר בשירותיהם של אנשי שירות לקוחות, יחסי ציבור, מתאמי פגישות, מומחי מדיה ופונקציות רבות אחרות.
שלב רביעי: הרבה עבודה קשה
יש רעיון, יש כסף, יש אנשים, זה השלב שבו אתם מתחילים לעבוד קשה, לפתח ולעצב, למחוק ולהתחיל מחדש, להגיע למיצוי ולגלות באגים, עד שתגיעו למוצר הבסיסי הראשון שלכם. אחת העצות המועילות ביותר שמצאנו בדרך לשיווק האפליקציה, היא ליצור בעצם שתיים: אחת קלה וחינמית והשנייה מלאה יותר ובתשלום. ההגיון העומד מאחורי הדברים הוא שעל ידי זו החינמית תגרמו לאנשים להתחבר אליכם עד שירגישו שהם חייבים גם את זו שבתשלום.
שלב חמישי: שיווק, יחסי ציבור והפצה
במקביל לעבודת הפיתוח, אתם חייבים גם ליצור את הבאזזז ולחשוף את האפליקציה החדשה שלכם לכמה שיותר אנשים. על מנת לעשות זאת תצטרכו לרתום למלאכהאנשי שיווק שמתמחים בעולם הסלולר
ויודעים איך לגשת ובעיקר לאן. אין ספק שיצירת הדבר הבא אינו פשוט כמו לאסוף כסף מהרצפה, אבל עבודה קשה, לקיחת סיכונים, כשלונות ומאמץ הם בהחלט אבני יסוד לצמיחה ולהתחדשות.
להמשך קריאה: