אין ספק שבעבר הרצון ללמוד נבע מהצורך לרכוש מקצוע, להתפרנס בכבוד ולפרוש כשהפרוטה מצויה בכיס. עם זאת, בשנים האחרונות משתלבים בשוק העבודה יותר ויותר צעירים שמעולם לא למדו השכלה גבוהה פורמאלית וכל מה שהם מביאים לשולחן זה את הכישורים האישיים שלהם. אז למה בעצם אנחנו לומדים? ואיך הבנה זו יכולה לעזור לנו לבחור מה ללמוד?
בואו נודה באמת, כמעט ואין מקצוע שאי אפשר לעסוק בו ולרכוש בו ידע תוך כדי עבודה;
הרי בעבר אפילו טכנאים
היו פשוט אנשים בעלי ידיים טובות שידעו "לקרוא" היטב מעגלים אלקטרוניים
ולתקן אותם. מורים היו אנשים בעלי ידע שהיה להם את הקסם האישי לעמוד בפני כיתה, לכבוש את לב השומעים ולהקנות להם את אותה הבקיאות שיש לו.
הדור הקודם חי בניגוד מוחלט לתפיסה זו, יעידו כל אלו שמרגישים לחוצים על ידי ההורים והדודה ללכת ללמוד, כדי "לעשות משהו עם עצמך". אך לפני שאתם קופצים למים הסמינריוניים העמוקים, ולפני שאתם מחפשים עוד הערת שוליים לצרף לעבודה, תחשבו טוב טוב למה אתם שם, זה בהחלט יכול להקל על הבחירה מה בכלל ללמוד.
בשביל הפרנסה
פרנסה זאת לא מילה גסה ועיסוק במשכורת לא גורר מיידית ירידה בערך העבודה. אתם רוצים ללמוד תחום שלא כל כך מעניין אתכם, כדי שתוכלו לפרנס את עצמכם ואת המשפחה שלכם בכבוד? כל הכבוד. ידיעה זו תסייע לכם לבחור מסלול לימודים לא ארוך, מאוד מעשי וממוקד מקצוע. נסו לחשוב מה יהיו המקצועות המבוקשים עוד שנתיים שלוש, ובחרו.
בשביל המקצוע
מעניין אתכם להיות עורכי דין? אתם רוצים לעבוד בהוראה? מצוין. אתם יודעים מה אתם רוצים להיות, והדרך היא רק כדי להגיע לאותה הנקודה. בחרו מסלול לימודים נוח, מגוון, בתחום שאתם רוצים וכך תגיעו לאותה הנקודה. זה אולי נשמע בנאלי, אבל תזכרו להתעלם מהמהמורות הקטנות בדרך (כמו קורסים שפחות מעניינים אתכם או מורים שאתם פחות מתחברים אליהם), והביטו אל האופק המקצועי.
בשביל הנשמה
אם אתם לא יודעים עדיין מה ברצונכם לעשות כשתהיו גדולים ואם אתם לא רוצים להתמודד עם מילים מפוצצות כמו 'פרנסה' או 'הפשרות לפנסיה'
, אולי בעצם מה שאתם מחפשים זה ללמוד בשביל לדעת. במקרה זה כל העולם פתוח בפניכם, וכל מה שאתם צריכים לעשות זה להתקבל. אתם יכולים ללמוד תחומים שאין להם מקצוע ברור בהמשכם, אתם יכולים ללמוד הכשרה מקצועית מאוד ספציפית פשוט כי היא מעניינת אתכם, ואחר כך לעסוק במשהו אחר. השמים הם הגבול, אם אתם לא צריכים להכניס שום שיקולים מלבד עניין.
להמשך קריאה: