האם אתם אומרים משפטים כמו "אני לא יכול" או "אני לא מסוגל"? באיזו תכיפות אתם שומעים אנשים בסביבתכם אומרים משפטים מעין אלו? משפטים אלה מהווים אמונות מגבילות. כלומר, האמונה שאנחנו לא מסוגלים גורמת לנו לא להצליח.
כאשר יש לכם אמונות מגבילות - אתם כבולים, ולכן על מנת להצליח עליכם לעשות מהפך באמונותיכם. השינוי העמיד ביותר הינו שינוי של אמונות, ולא רק שינוי של התנהגות.
מהי אמונה?
אמונה היא תפיסה לפיה דבר מסוים הוא נכון בוודאות. האמונה הזו מסירה מליבנו כל ספק אפשרי וכך היא גורמת לאותה האמונה להיות מציאותית. למעשה האמונה היא נבואה שמגשימה את עצמה. האמונה בדבר גורמת לו להתרחש, ואמונה כי משהו לא יכול לקרות, גורמת לו שלא להתרחש.
כיצד פועלות אמונות?
ג'יימי סמארט (מאמן NLP בריטי) טוען שכאשר דוגמים אמונות של אנשים, ניתן למצוא בכל אמונה שני חלקים הכרחיים שיחדיו מאפשרים לאמונה להתקיים:
1. החלק "החושב" – זהו החלק שיכול לחשוב כל דבר שעולה על הדעת. הוא יכול לחשוב שביכולתנו לעשות כל דבר או לחילופין שאיננו יכולים לעשות דבר. הוא יכול לחשוב שאנו מעצבים את חיינו או לחילופין שחיינו נשלטים ע"י הגורל. הוא יכול לחשוב שגברים חכמים מנשים או שנשים חכמות מגברים. הוא יכול לחשוב כל דבר ולבחור להאמין בו.
2. החלק "המוכיח" – זהו החלק שתומך בחלק "החושב". תפקידו הוא לסנן את המידע המתקבל מבחוץ, ולאפשר רק למידע התומך באמונות של "החושב" להיקלט. כל מה שהחלק "החושב" חושב, החלק "המוכיח" מוכיח. הוא מלקט מידע התומך באמונות של "החושב", מעבד ומטמיע אותו. אם מישהו חושב שאינו יכול להצליח, החלק "המוכיח" יסנן ויעבד את המידע שיוכיח שהוא צודק.
האמונות שיש לנו ביחס לעצמנו נוצרות בשני אופנים:
1. במהלך התפתחותנו, אנו מפנימים מסרים שונים מאנשים בסביבתנו ומאמצעי התקשורת, שאומרים לנו מה אנו מסוגלים לעשות ומה איננו מסוגלים לעשות. ברגע שאנו סומכים על האנשים הללו ומאמינים לדבריהם נוצרות אצלנו אמונות שונות ביחס לעצמנו, אשר "נשתלו" על ידיהם.
2. לעיתים התנסות חד פעמית שיש לה תוצאות מסוימות (חיוביות או שליליות), מכלילה את עצמה לכל מצב עתידי הנתפש כדומה. כאשר ההתנסות הספציפית כרוכה בהשלכות שליליות, אנו עלולים לפתח אמונה שחוסר הצלחתנו במקרה זה תקף לגבי טווח רחב של חוויות עתידיות.
האם אמונות יכולות להשתנות?
עובדה היא שיש אמונות רבות שהאמנתם בהן בעבר אך כבר אינכם מאמינים בהן היום. המחשבה היא למעשה הבסיס למנגנון שיוצר האמונה. משמעות הדבר היא שכאשר משתנה המחשבה, משתנה גם האמונה. היה זמן שבו האמנתם שאינכם יכולים לרכב על אופניים, או שאינכם יכולים לנהוג ואז זה היה נכון, אך כיום אתם עושים זאת בקלות רבה. ייתכן שהאמונה הזו עדיין נמצאת במקום כלשהו בתוך ראשכם, אך תפישתכם לגביה השתנתה, ולכן היא אינה רלוונטית עבורכם יותר.
כאשר אנו מספרים לעצמנו סיפורים שאנו מאמינים בהם, אנו מתנהלים בהתאם לסיפור וכך הופכים את מחשבותינו למציאות. בחירתנו היא אילו סיפורים לספר לעצמנו. כריס הול, אחת ממורות ה-NLP הידועות ביותר בעולם, אומרת: "אנשים תמיד יכולים לעשות את הדברים שהם אומרים שאינם מסוגלים לעשות".
כיצד לערער את האמונות המגבילות
רבים מהאנשים הפונים לתחום האימון
, "תקועים" בחייהם בשל אמונות שהם נושאים עימם לאורך שנים. כאשר מאמן מזהה אצל המתאמן שלו אמונות מגבילות מעין אלו באפשרותו להשתמש במספר שאלות עוצמתיות, הלקוחות מעולם ה-NLP, על מנת לערער ולמוטט את היסודות המוצקים של האמונות המגבילות:
1. "כיצד היה נראה העתיד אם היית יכול?" כאשר אנו אומרים כי אנחנו לא יכולים לבצע דבר מסויים, אנו אפילו לא מסוגלים לדמיין את עצמנו עושים את מה שאנו מאמינים כי הוא אינו בר ביצוע. מכיוון שאנשים עושים רק דברים שהם קודם מסוגלים לדמיין אותם, חלק חשוב בעבודת המאמן הינו להוביל את המתאמן לדמיין את העתיד ללא האמונות המגבילות. על מנת לענות לשאלה "מה היה קורה אם היית יכול?", המתאמן צריך להתחיל לדמיין אפשרות שהיא בלתי אפשרית מבחינתו באותו הרגע. מייד כשהוא מתחיל לדמיין דברים, הם אכן מתחילים לקרות. שאלה זו מוציאה את המתאמן מתפישת המציאות שלו, אשר מוגדרת על ידי חוסר היכולת. כשעליו לענות לשאלה זו, הוא יוצא מהגבולות שהציב לעצמו, על מנת לבחון את ההתכנות של מציאויות אחרות מעבר לזו שהוא מאמין בה. לדוגמה:
מתאמן: "אני לא יכול לעמוד על שלי"
מאמן: "מה היה קורה אם היית יכול?"
מתאמן: "הייתי אסרטיבי, הייתי יכול להציב גבולות לאנשים והייתי מתחשב גם בעצמי ולא רק באחרים".
מאמן (משתמש בלשון הווה): "כשאתה אסרטיבי, מציב גבולות לאנשים ומתחשב גם בעצמך, מה זה מאפשר לך?"
מתאמן: "חופש בחירה, חופש".
2. "מה עוצר אותך?"
כשהמאמן שואל את השאלה הזו, המתאמן יוצר את החוויה הפנימית של התהליך שבו הוא עושה את מה שאמר שאינו יכול לעשות. דוגמה:
מתאמן: "אני לא יכול לעמוד על שלי"
מאמן: "מה עוצר אותך?"
מתאמן: "הפחד שלא יאהבו אותי"
מאמן: "כלומר, אתה יכול לבחור לעמוד על שלך, אך אז עולה הפחד שלא יאהבו אותך?"
מתאמן: "כן"
מאמן: "איך אתה מתחיל לפחד?"
מתאמן: "אני רואה את הבעת הפנים של האדם שמולי, ואני מבין שהוא לא מרוצה".
3. "איך אתה יודע שזו האמת?" לאחר שהמתאמן הסביר לנו מה עוצר אותו, שאלה זו אמורה לגרום לו לחפש הוכחות לאמונתו, לדוגמה:
מתאמן: "אני רואה את הבעת הפנים של האדם שמולי, ואני מבין שהוא לא מרוצה".
מאמן: "האם חוסר שביעות רצון תמיד גורם לאובדן אהבה?" או "האם להבעת פניו יכולים להיות הסברים אחרים חוץ מאי שביעות רצון?" או: "האם קרה שמישהו לא היה שבע רצון ממשהו שאמרת או עשית, ובכל זאת אהב אותך?" וכד'.
4. "איך היית יודע אם האמונה הזאת לא הייתה נכונה?" בדרך כלל ההתמקדות של בני האדם היא במגבלות הניצבות מולם ולא במטרה שלהם. שאלה זו גורמת למתאמן לדמיין עתיד בו האמונה המגבילה אינה נכונה. על מנת שיוכל לדמיין שהאמונה הזו אינה נכונה, עליו להיות מסוגל לדמיין מצב הפוך בו הוא כן יכול. "אתה יכול לדמיין סיטואציה בה האמונה הזו שגויה, ואתה עושה את הדברים שעד עתה האמנת כי אינך יכול לעשותם?". על מנת לענות על שאלה זו, האדם צריך לדמיין את האפשרות שבה הדברים נראים כפי שהיה רוצה שיהיו. בשלב זה התפיסה שלו מתחילה להשתנות, לדוגמה:
מתאמן: "אני לא יכול לעמוד על שלי, כי אני מפחד שלא יאהבו אותי".
מאמן: "איך היית יודע אם האמונה הזו לא הייתה נכונה?"
מתאמן: "הייתי עומד על שלי"
מאמן: "אתה יכול לדמיין מצב שבו אינך מאמין באמונה "אני לא יכול לעמוד על שלי"?"
מתאמן: "כשאני מאמין בזה, הפחד לא קיים שם"
מאמן: "וכשהפחד לא קיים, מה יש שם במקומו?"
מתאמן: "הרגשת ביטחון"
מהו תפקידן של האמונות המגבילות? לאחר שזיהיתם מהן אמונותיכם המגבילות, אותן אמונות שמנציחות את המצב הקיים ומקשות עליכם לעשות שינוי, שאלו את עצמכם: "כיצד האמונות הללו משרתות אותי?"או "כיצד וממה הן מגינות עלי?".
לכל אמונה מגבילה יש כוונה חיובית, כלומר, היא משיגה עבורנו הגנה מפני משהו שאנו חווים אותו כקשה או מאיים. לפני שאתם משחררים את האמונה המגבילה ונפרדים ממנה עליכם להבין את כוונתה החיובית ולהכיר בה. רק לאחר שהכרתם באמונה והבנתם מפני מה היא מגינה עליכם, אתם יכולים לעבור לשלב הבא ולשאול את עצמכם: "במה עלי להאמין כדי שהשינוי יהיה אפשרי עבורי?". האמונות החדשות הן האמונות המחזקות, שנדרשות כדי ליצור שינוי עמיד.
אני יודעת שאולי בנקודה זו אתם חושבים לעצמכם: "אנחנו מודעים לאמונתנו המגבילה ורוצים להיפטר ממנה, אנחנו גם יודעים איזו אמונה מעצימה ברצוננו לפתח במקומה, אבל איך עושים את זה?" ואתם צודקים; אם זה היה כל כך פשוט, הייתם מצליחים, מן הסתם, להיפטר מכבלי האמונות המגבילות. אכן, המודעות לכשעצמה אינה מספקת, ונדרש שינוי מעשי כדי להיפטר מהאמונות הכובלות, אז איך עושים את זה?
איך משנים אמונות מגבילות
גם כאן באה גישת ה-NLP
לעזרתנו ומספקת לנו טכניקה מצוינת לשחרור מאמונות מגבילות. טכניקה זו מתבססת על הבנת תהליך הקידוד של האמונות על ידי המוח, מתוך הבנה שהמוח מבצע קידוד שונה לאמונות ישנות לעומת אמונות חדשות, בטכניקה זו אנו משנים את קידוד האמונות: אנו הופכים את קידוד האמונה המגבילה לקידוד של אמונה ישנה מעברנו שכבר התפטרנו ממנה, ואת קידוד האמונה המעצימה (שאנו מעוניינים לאמץ), אנו הופכים לקידוד של אמונה וודאית באופן מוחלט.דרך תהליך זה האמונה המגבילה הופכת לאמונה ישנה ולא רלוונטית, ואילו האמונה המעצימה הופכת להיות לחוויה עכשווית ועדכנית. להלן שלבי התהליך:
1. צרו תמונה או דימוי של האמונה המגבילה (לדוגמה: שלשלאות), ושימו לב למאפייני התמונה (לדוגמה: תמונה בגודל בינוני, סטטית, קרובה, צבעי אפור, מסגרת בהירה, קוים חדים וברורים).
2. צרו תמונה או דימוי של אמונה שהאמנתם בה בעבר, אבל כיום אינכם מאמינים בה יותר. כיום היא לחלוטין לא רלוונטית עבורכם, ואולי אפילו מגוחכת בעיניכם (לדוגמה: "פיית השן"). שימו לב למאפייני התמונה הזו (לדוגמה: תמונה קטנה, מרוחקת, צבעונית אך דהויה, מעט מטושטשת).
3. עתה העבירו רק את תוכן תמונת האמונה המגבילה שלכם (רק את הכבלים שבתוך התמונה), לתוך תמונת האמונה הישנה שאיבדה את תוקפה (תמונת "פיית השן"), ושימו לב כיצד משתנה הרגשתכם כאשר דימוי האמונה המגבילה (הכבלים) מקבל את מאפייני תמונת האמונה הישנה (תמונה קטנה, מרוחקת, צבעונית אך דהויה, מעט מטושטשת).
4. דמיינו מסך לבן או מסך מטושטש שאין עליו שום תמונה.
5. חזרו על התהליך במהירות: שוב העבירו את תוכן תמונת האמונה המגבילה (הכבלים) לתוך מאפייני תמונת האמונה הישנה. חזרו על התהליך מספר פעמים ושימו לב כיצד הרגשתכם לגבי האמונה המגבילה משתנה. זכרו לדמיין מסך לבן לפני כל חזרה.
6. עתה חשבו על אמונה חליפית ומעצימה שברצונכם שתחליף את האמונה המגבילה, וצרו דימוי או תמונה שלה (לדוגמה: אני מניף דגל ניצחון על פסגת הר גבוה). שימו לב למאפייני התמונה.
7. חשבו על אמונה מאוד חזקה שיש לכם, משהו שמעולם לא פקפקתם בו ולעולם לא תטילו ספק לגביו (לדוגמה: כל יום זורחת השמש), וצרו תמונה שלה.
8. עכשיו העבירו את תוכן האמונה המעצימה (אני על פסגת ההר) לתוך תמונת האמונה החזקה, ושימו לב איך הדבר משפיע על תחושתכם לגבי האמונה החדשה.
9. דמיינו מסך לבן ללא תמונה.
10. שוב, כמו קודם, חזרו על התהליך מספר פעמים, לצורך התניה, כשבין פעם לפעם אתם מדמיינים מסך לבן. שימו לב כיצד ביטחונכם באמונה החדשה הולך ומתעצם לאורך התהליך.
11. עתה דמיינו את עצמכם פועלים בהתאם לאמונה החדשה, איך אתם מרגישים? האם ביטחונכם בכך שהיא אפשרית לגביכם התגבר?
12. חשבו על האמונה הישנה. איך אתם מרגישים לגביה עכשיו? האין היא מגוחכת בעיניכם?
אתם מוזמנים להתנסות בתהליך הזה בעצמכם, ולהשתחרר מכבלי אמונותיכם. אשמח לשמוע את תגובותיכם ומסקנותיכם לגבי הטכניקה הנפלאה הזו, אשר האפקטיביות שלה אינה מוטלת בספק. על כך יעידו מתאמנים רבים שחוו אותה, והפכו את אמונותיהם המגבילות לנחלת העבר. דמיינו כיצד ייראו חייכם כשתשנו את אמונותיכם. דמיינו איך תהיו כאשר הכל יהיה אפשרי. דמיינו איך תרגישו כשתוכלו ליצור לעצמכם, בדיוק את החיים שאתם רוצים בהם.
להמשך קריאה: