שנת שבתון למורים מהווה הזדמנות מצוינת עבורם לא רק על מנת למלא מצברים, אלא גם ובעיקר על מנת להעשיר את עצמם וללמוד דברים אשר יהפכו אותם לאנשים ולמורים טובים יותר. זה הזמן לעבור לצד השני של הכיתה.
אחרי שנים במערכת החינוך, אחרי שלימדתי וחינכתי וריכזתי ועשיתי, לקחתי את השבתון השלישי שלי מתוך ידיעה שאני לא חוזרת אותה המורה שהייתי. ניצלתי את השבתון על מנת להעשיר את הכלים והיכולות שלי כמורה. אהבתי את התלמידים, אהבתי לעמוד מול כיתה, אהבתי את הנושאים שלימדתי (היסטוריה ואזרחות) ויותר מכל אהבתי את התחושה שאני עוזרת לילדים להתקדם בחיים ולהפוך לאנשים בוגרים יותר ומבינים יותר.
בשנת השבתון הראשונה שלי לקחתי כמה קורסים המוכרים לצורך
גמול השתלמות
, למדתי ביד ושם, השתלמתי בעוד קורס שכבר איני זוכרת מהו ובעיקר ניסיתי לצבור עוד ידע ועוד כלים על מנת להמשיך לעסוק בנושאים שעסקתי בהם עד כה.
שנת השבתון השנייה שלי הייתה מוקדשת כולה להגדלת ארגז הכלים המקצועי שלי
;
זאת הייתה השנה שבה האינטרנט התחיל לחדור למודעות ואני לקחתי כמה שיותר קורסים שעסקו בשילוב טכנולוגיות בהוראה, בהקניית ידע דרך מנועי חיפוש ובמתודולוגיה בעידן המודרני. את כל המיומנויות שרכשתי השלכתי על התחומים שלימדתי, כאשר גם אני וגם התלמידים שלי יצאנו נשכרים.
אי שם בין שנת השבתון השנייה לשנת השבתון השלישית הבנתי שהגיע הזמן לעשות קצת שינוי. כלומר, מערכתחינוך והוראה
עדיין קסמה לי, אבל הרגשתי צורך קצת לרענן את התפקידים שבהם עסקתי ולתת מקום ליכולות אחרות שלי, שטרם באו לידי ביטוי.
כהכנה לקראת שנת השבתון התחלתי לחקור את חברותי המורות לגבי הצרכים המשתנים של התלמידים, שאלתי חברות ששבתו וחזרו מה היו הקורסים המעניינים ביותר שבהם השתתפו וביצעתי קצת מחקר משל עצמי לגבי תחומי העניין שלי והנושאים שבהם אני רוצה לעסוק. גלשתי לאתרי קורסים וחיפשתי קורסים העוסקים בחינוך,לקויות למידה
והוראה
.
אחרי ניפוי מדוקדק של רעיונות, נושאים ותחומי ידע, מצאתי כמה קורסים שונים זה מזה כשמים וארץ, אבל שיכלו בהחלט למלא את היום שלי ולהעניק לי הסתכלות חדשה וכלי עבודה חדשים במקצועי כמורה לאחר שאחזור מהשבתון.
אחד הקורסים הראשונים שמצאתי עסק בתפקיד המורה כמנהיג חינוכי. אם עד עתה התפיסה המרכזית שלי הייתה שתפקידי כמורה הוא להקנות ידע לתלמידים, הרי שקורס זה הפך את צורת החשיבה שלי וגרם לי לא מעט מערבולות פנימיות. לפתע לא חשבתי על עמידה בפני כיתה והשלטת סדר, אלא על גיבוש התלמידים כקבוצה פעילה, על בניית תקשורת כצורת למידה ועל הנחייה לעבודת צוות כמטרה ולא רק כאמצעי.
קורס נוסף שתרם לי רבות היה הקורס שעסק בנשים כמובילות מגדריות. למרות שמקצוע ההוראה נשלט ברובו על ידי נשים, רק בעת האחרונה התחילו יותר ויותר פסיכולוגים ואנשי מחקר להתייחס לנקודה זו בצורה ייחודית. הקורס שעסק באשת החינוך כמובילה מגדרית הציב אותי בקדמת הבמה לא רק בתפקיד המורה, אלא בתפקיד מנחת דרך לתלמידות ולתלמידים. לאן נשים יכולות להגיע, מה הייחודיות של הנהגת נשים לעומת הנהגת גברים, השונה והדומה בין שיטות העבודה של נשים לבין שיטות העבודה של גברים ועוד הפכו לנושאים שעסקנו בהם בגלוי ולמדנו מהם המון.
על מנת להשלים את התמונה (ואת יום הלימודים שהקצבתי לעצמי בשנת השבתון) נרשמתי לקורס ילדים ונוער בסיכון. אני מודה שהסיבה הראשונית שהצטרפתי לקורס זה הייתה שהוא הסתדר לי במערכת, אבל כמו הרבה דברים טובים שבאים במקרה, קורס זה העניק לי הסתכלות חדשה ואחרת על ילדים ועל נוער.
בעוד שמעולם לא חשדתי באף אחד מתלמידי השמנת שלי כאילו היה בסיכון, קורס ילדים ונוער בסיכון הפגיש אותי עם פרמטרים שיש לתת עליהם את הדעת, העשיר אותי בכלי עבודה ייחודיים, גרם לי להסתכל על המציאות בראייה מפוקחת ולא כבתוך הבועה שהייתי בה עד היום ובעיקר פקח את עיני בכל מה שקשור בשילוב נוער בסיכון במערכת החינוך ובפרויקטים ייחודיים.
אין ספק שחזרתי לעבודה אדם אחר ממה שהייתי, וששנת השבתון השלישית שלי תרמה לי וסייעה לי להפוך למורה שבאמת רציתי להיות מאותו יום ראשון שבו חלמתי לעמוד מול כיתה.
להמשך קריאה: