בני האדם הם יצורים חברתיים מטבעם ולכן אנו נוטים ליצור קבוצות. עם זאת, לא כל קבוצה מתנהלת בצורה מיטבית, ומתוך הצורך הזה צמח מקצוע הנחיית הקבוצות אשר מעניק כלים לכל מי שמעוניין להתמחות בתחום. עם זאת, יש אנשים שהדברים באים להם באופן טבעי, אך גם הם חייבים לשמור על מספר כללים.
גם אם לא השתתפתם בקורס הנחיית קבוצות וגם אם לא למדתם הדרכה מעולם, אם ברצונכם לעמוד לפני קבוצה ולנסות להוביל בה תהליך, עליכם לזכור מספר כללים פשוטים אשר יסייעו לכם לנהל את האינטראקציה הקבוצתית:
חוק מספר אחת: שימרו על קשר עין
קשר עין יסייע לכם לא רק לזכור את שמותיהם של האנשים שיושבים מולכם, אלא גם (ובעיקר) ליצור מעין מערכת יחסים אישית עם כל אחד מהם ועל ידי כך לגרום להם להקשיב ולשתף פעולה.
חוק מספר שתיים: צרו שפה משותפת
אחרי שהתכנסתם, הצגתם את עצמכם והגדרתם את מטרת הפעילות (לא בהכרח בסדר הזה) הגיע הזמן ליצור שפה משותפת לכם ולמשתתפים. אין זה אומר שאתם צריכים להמציא שפה או להגדיר את המושגים שבהם אתם משתמשים, אלא ליצור בסיס משותף לדיון וליצור מסגרת לדיאלוג שאותו אתם עומדים לבצע.
קורס הנחיית קבוצות
ילמד אתכם שיטות ופעילויות שמטרתן ליצור את אותה שפה משותפת ולקרב בין המשתתפים בצורה ישירה ועקיפה.
חוק מספר שלוש: הסתייעו בעזרים חזותיים
גם אם אתם מהעידן שלפני האינטרנט והכנת מצגת
Power Point
נראית לכם כמו משימה שאין הציבור יכול לעמוד בה, הנחיית קבוצה בעזרת כלים חיצוניים יכולה לעשות את ההבדל בין מעניין לבין מעצבן.
אתם יכולים להיעזר בסרטוני יו טיוב משעשעים כדי לשבור את הקרח, אתם יכולים לקחת תמונה מצחיקה מבין אלפי התמונות המתרוצצות באינטרנט, אתם יכולים להשתמש בקליפים או בקטעי וידאו מוכרים ואתם יכולים לכתוב מעין טיזרים לנושאים הבאים או לנושא שאתם רוצים לעסוק בו.
חוק מספר ארבע: הכירו את הקהל
גם אם אתם עומדים להנחות נושא שעסקתם בו בעבר כבר לא מעט פעמים, קחו לכם פרק זמן מתאים להבין את קהל היעד החדש שאיתו אתם עומדים להיפגש. אין דומה הנחיית קבוצת הורים לילדים בגילאי גן להנחיית קבוצת הורים לילדים בגיל ההתבגרות, והנחיית קבוצת פנסיונרים באגדות התנ"ך שונה אלפי שנות אור מהנחיית קבוצת חיילים בנושא זה בדיוק.
היכרות טובה עם קהל היעד תסייע לכם ליצור שיעור טוב יותר, להגדיר את מטרות המפגש בצורה טובה יותר ובסופו של יום גם לצאת בתחושה טובה יותר.
חוק מספר חמש: הגדירו את מטרות המפגש
כפי שלכל או קורס באוניברסיטה קיימת מטרה שלשמה התכנסו הלומדים, כך גם לכל קבוצה המבקשת ללמוד נושא מסוים יש מטרה. הגדירו לעצמכם את המטרה הכללית שלשמה נוצרו המפגשים מלכתחילה (זה יכול להיות לימוד סמכות הורית, הקניית ערכי דמוקרטיה, מיצוי יכולות אישיות וכן הלאה) ואז הגדירו גם את נושא כל מפגש באופן נפרד.
רק על ידי ההבנה שמטרת כל מפגש היא לקדם את הנושא המרכזי, תוכלו לבנות מדרג לימודי שבו תתקדמו מפגישה לפגישה ובסופו של יום תגיעו למקום שאליו שאפתם להגיע כשיצרתם את הקבוצה.
חוק מספר שש: היעזרו בשוני בין האנשים
הכירו את האנשים שמגיעים למפגש הקבוצתי שאתם מנחים. בקשו מהם לחשוף פרטים בנוגע לעברם, למקצוע שלהם, לשיטות העבודה שלהם ולדילמות שהביאו אותם למפגש. על ידי היכרות עם האנשים תוכלו לגייס דוגמאות טובות, ליצור מערכת של שיתוף ותגמול ולהביא את הנושא המדובר לרמה האישית והמעשית, ולא רק להשאיר אותו בגדר התיאוריה והפילוסופיה.
חוק מספר שבע: הכירו את החומר הנלמד
אם אתם מנחים קבוצה בנושא שירות לקוחות, הכירו את הנושא על בוריו
;
אם אתם עומדים להנחות קבוצה בנושא פיתוח מנהיגות, לימדו את כל סוגי המנהיגים, את כל שיטות ההנהגה, את כל הכשלים בהנהגה ואת כל מה שאתם צריכים לדעת כדי לא להיתפס עם המכנסיים למטה.
חוסר ידיעה (וחוסר יכולת להתמודד עם התשובה 'אני לא יודע') לא רק תפגום באמון שיש לקבוצה בכם, אלא בסדנה כולה ובהישגים שאתם מבקשים להוליד ממנה.
להמשך קריאה: