בשנים האחרונות הפך הדיבוב מנחלתם של סרטי הילדים לאלמנט לגיטימי בכל סרט, גם כאלה הפונים למבוגרים. הדוגמה הטובה ביותר הוא הסרט 300 וסרט ההמשך עליית האימפריה שעשו שימוש בדיבוב וזכו להצלחה עצומה. אם ברצונכם להפוך למדבבים, תוכלו להירשם לקורס דיבוב.
כולנו זוכרים את התקופה שבה סרטים בגרמנית היו מדובבים לאנגלית תוך חוסר הקפדה משווע על שפת הגוף של השחקנים, על הרגע שבו יוצאות להם המילים מהפה ועל השנייה שבה נגמרת הסצנה. היינו צופים בסרטים אלו ומנסים להבין אם מה שאנחנו רואים זה סרט או שאנחנו צופים בפרודיה על סרט, ואם זה כך הרי שזהו סרט נורא מצחיק.
עם השנים טכניקות הדיבוב הלכו והשתכללו והיכולת לתאם בין העין לבין הצליל גברה. אך מה שבעיקר השתנה עם חלוף הזמן זאת התפיסה שדיבוב לא צריך להיות נחלתם של קריינים או שדרנים בעלי קול נעים, אלא דווקא מקומם של שחקנים שיודעים להפגין רגשות באמצעות הקול שלהם, ולא רק בעזרת שפת הגוף.
תפיסה זו היא גם שהובילה לשינוי קהל היעד בכל מה שקשור לסרטים מצוירים. אם עד אמצע שנות התשעים קהל היעד העיקרי לסרטים מצוירים היה ילדים, הרי שיותר ויותר יוצרי סרטים התחילו להמיר את המדיה המצולמת במדיה מצוירת ולכוון את הטקסטים ואת הסרטים למבוגרים. כך נוצרו סרטים מצוירים המכוונים לילדים, סרטים מצורים המכוונים למבוגרים וסרטים מצוירים המכוונים לשניהם, שלהם רבדים הפונים לקהל יעד צעיר ובדיחות שרק ההורים המלווים יכולים להבין.
בנוסף לשינוי אופיים של הסרטים המצוירים, תפיסה זו מנחה את המרצים במסגרתקורסי דיבוב
, כאשר עיקר הלימוד הוא לא רק של דיקציה נכונה, אינטונציה ושימוש בקול, אלא טכניקות משחק נכון, קריאת טקסט, טכניקות שילוב רגש והחצנתו והקניית היכולת להחליף דמויות בתוך אותה סיטואציה.
ניתן לעשות שימוש בדיבוב בסרטי תדמית ובסרטי הסברה, אך במקרים אלו הדיבוב הופך לקריינות ולכן קיימת חשיבות גדולה יותר לדיקציה ולעברית ברורה ותקנית. המקומות המשמעותיים שבהם הקריינות הופכת למשחק והדיבוב ממוצה עד תום, הם בסרטים או סדרות בכלל, ובאלו מצוירים בפרט.
סאות' פארק: מינימום אנשים, מקסימום קולות
כך לדוגמה הקולות בסדרה המצוירת סאות' פארק נעשים כולם על ידי חבורה מצומצמת של שחקנים, המבצעים מספר קולות כל אחד. יוצרי הסדרה מאט סטון וטריי פארקר מדבבים את רוב הדמויות כאשר שתי שחקניות מדבבות את רוב הדמויות הנשיות בסדרה. בנוסף, בעקבות הפופולאריות הרבה של סאות פארק, מצטרפים כמעט מידי פרק ידוענים התורמים את קולם לדמויות חדשות או אפילו לפרודיה על דמותם שלהם.
שרק: שחקנים שמובילים את הדמויות
דוגמה נוספת לדיבוב מוצלח לסרט הוא סדרת סרטי שרק. השחקנים המדבבים את שרק נבחרו לא רק בשל יכולות המשחק הקוליות שלהם, אלא גם בשל הערך המוסף ששמותיהם מהווים אל מול הצופים. קמרון דיאז, מייק מאיירס, אדי מרפי, אנתוניו בנדרס ושחקנים רבים אחרים תורמים מעצם מהותם לקידום הסרט ולהכוונתו לקהל היעד. במילים אחרות, ברגע שצוות שחקנים זה מעטר את הסרט ברור יהיה לצופים העתידיים שלא מדובר רק בסרט לילדים, אלא בסרט שגם מבוגרים יכולים ליהנות ממנו.
בוגרי קורסים לדיבוב יכולים להשתלב בתעשיית הטלוויזיה והקולנוע, בדיוק כפי ששחקנים בוגרי קורס משחק מוצאים את דרכם. הם עושים אודישנים, הם נפגשים עם מעסיקים פוטנציאליים, הם שולחים דוגמאות קול למקומות שונים והם מתנסים במגוון רחב של עבודות דיבוב ברמות שונות, כדי לרכוש ניסיון לקראת התפקיד הבא.
ההבדל המשמעותי בין אודישן לתפקיד משחק לבין אודישן לתפקיד דיבוב הוא ששחקנים נמדדים גם, ולעתים בעיקר, על פי המראה שלהם וההתאמה שלו לדמות שהם שואפים לגלם. אך מדבבים נהנים מהחירות של הגעה לעבודה עם נעלי בית, בלי תסרוקת מיוחדת וללא שעות של איפור לפני עמידה מול מצלמה.
אם ברצונכם ללמוד דיבוב, הנכם מוזמנים להרשם לאחד מקורסי הדיבוב המוצעים באתר ולעשות את הצעד הראשון לקראת קריירה בתעשיית הבידור.
להמשך קריאה: