בכל מקום בו פועל מחסן סחורה, מלגזה ממונעת היא כלי חיוני המשמש לשינוע חומרים, וציוד באופן יעיל וזריז. קל מאוד ללמוד את תפעול כלי עבודה זה; מצד אחד מדובר ביתרון ברור, אך מאידך זהו פתח מסוכן המזמן תאונות ואסונות.
המלגזה מתפקדת בסביבה צפופה, מורכבת, ופעמים רבות תוך פעילות מקבילה של פועלים חשופים והולכי רגל. עוצמתו של הכלי היא רבה, משקלו גדול, מרכז הכובד חריג, ולכן מכתיב נהיגה ואחריות שונה מאשר
נהיגה ברכב פרטי או מסחרי.
על המלגזה כל טעות קטנה עלולה לגרום לאסון. במקרה שהנהג לא היה מאושר (ובהתאמה, גם מבוטח) לנהיגה, הופכת אותה תאונה גם למשבר ניהולי, כלכלי, ניהולי, ולעתים אף פלילי.
כאמור, הנהיגה והתפעול של המלגזה הוא לכאורה פשוט מאוד, אלא שמאחוריו ניצבת מכשלה מטעה; מרכז הכובד והיציבות של הרכב משתנים עם כל פנייה בנהיגה ועם כל תזוזה של המשא, אשר לרוב איננו מאובטח באופן מלא. השילוב הבעייתי בין משקלו של הכלי, יחד עם הכוחות הצנטריפוגליים הפועלים עליו, גורם לו להיות חשוף באופן קבוע לסכנת התהפכות. לצד בעיה זו קיים כאמור גם הסיכון המובן-מאליו הנובע מנשיאה של ציוד, לעתים כבד ומסוכן, באופן שאינו תמיד מאובטח או מיוצב לחלוטין. בנוסף, חייבים לזכור שפעילות מלגזות מתרכזת לרוב במקומות צרים וצפופים, ובדרך כלל הנתיבים עליהם הן נעות אינם דרכים מסודרות לרכב, אלא מעברים המשותפים לכלי עבודה ממונעים ולפועלים שהולכים ברגל.
מזעזע לשים לב עד כמה נפוצות התאונות וקשים האסונות הנגרמים מפעילות לא אחראית על מלגזות. הנה מקבץ קטן ומבהיל להמחשת הדברים:
תאונת עבודה בצפון: נהג מלגזה בן 50 התהפך ונהרג
צעירה נהרגה מפגיעת מלגזה
מפעיל מלגזה נמחץ למוות
פועל נפל ממלגזה ונהרג - המנהלים ילכו לכלא
צעיר התהפך עם מלגזה ונהרג בחנות ירקות בצפון
תאונת עבודה או דרכים? מלגזן התהפך ונהרג
עובד באתר בנייה נדרס למוות על ידי מלגזה
בת 37 נהרגה מפגיעת מלגזה בג'יפ בנתניה; בעלה נפצע קשה
אב לארבעה נהרג מפגיעת מלגזה
מת צעיר שנפצע אתמול מפגיעת מלגזה בירוחם
הרשימה המקרית והעצובה הזו ממחישה עד כמה פעילותן של המלגזות עלולה להיות הרת אסון, ועד כמה גדולה הסתירה בין האחריות האמיתית הנדרשת מהמלגזן, לבין הרושם הפשוט שנותנת הנהיגה בכלי. רבים משוכנעיםשרשיון נהיגה
רגיל אולטרקטור
מקנה להם היתר לנהוג ולהפעיל מלגזה, אך טעות קשה בידם. על מפעילי מלגזה להצטיידברשיון נפרד
, ובנוסף, לעבור ריענון שנתי קבוע על ידיקצין בטיחות
מוסמך כדי לשמור על תקפות אותו רשיון. קורס מלגזה אינו יקר, ולוקח יומיים בסך הכל. גם ההשתלמות השנתית אורכת רק יום בודד. זוהי סיבה נוספת מדוע אסור בשום פנים ואופן להתיר שימוש בכלי כה מסוכן לעובדים שאינם מורשים לכך.
למרבה הצער, תאונות מלגזה נוטות להיות מסוכנות בהרבה מתאונות רגילות. כלי הרכב כמעט ואינו ממוגן, מרכז הכובד שלו משתנה ואינו מאוזן תמיד, ופעילותו מתרחשת בסביבת עבודה קשה, שאינה תמיד מותאמת, ופעמים רבות גדושה במכשולים וחומרים מסוכנים בשטח או בתהליך המשימה עצמו. בנוסף, אסור לשכוח שמדובר ברכב כבד במיוחד, שעלול לפגוע בבני אדם חשופים. במילים אחרות; מוטב בהרבה להתנגש בפיאט פונטו מאשר להיפגע ממלגזה.
משום כל זאת, ברור שכל מקום אשר בו מופעלת מלגזה חייב להישמע להוראות משרד התחבורה, משרד התמ"תוסוכן הביטוח
של העסק. חובתו לשמור על כל כללי הרישוי והבטיחות, ולא פחות חשוב מכך לבטח בפוליסתביטוח חובה
, ומוטב להוסיף גם כיסוי לנפגעי צד ג'. הפעלת מלגזה ללא פוליסה תקפה אינה רק עבירה קשה על חוקי התעבורה, אלא גם חושפת לתביעות פיצויים עצומות וחבות פלילית במקרה ולא היה רשיון לרכב או לנוהג בו.
להמשך קריאה: