פיטורים אינם משבר, אלא הזדמנות חדשה. במקום לבכות על מר גורלכם ולהכנס לדכאון, קחו את ההזדמנות בשתי ידיים וחישבו על הסבה מקצועית. זה הזמן לעשות את מה שאתם באמת אוהבים ולקום לעבודה כל בוקר עם חיוך.
בשפה הסינית המילה "משבר" יכולה להתפרש גם כ"הזדמנות". נראה שאם נשחק עוד קצת את הביטוי הזה כבר לא ישארו ממנו אפילו פירורים. אבל מה לעשות? – מה שטוב לברק אובמה, שקרא לנצל את המשבר כהזדמנות, טוב גם לנו. המשבר הכלכלי האחרון הביא עמו גלי פיטורים חסרי תקדים ואנשי המקצוע צופים שזהו רק משבר ראשון מתוך כמה, אשר ישנו לחלוטין את הכלכלה העולמית ויותירו אלפי אנשים מובטלים. אז מה האופציות העומדות בפני המפוטרים? מנועי חיפוש עבודה? משלוח אינסופי של קורות חיים ללא תגובה? ואולי זה דווקא הזמן להגשים חלום ילדות ישן שזנחתם כשנכנסתם לעולם העבודה?
יותר ויותר אנשים מנצלים את המשבר כהזדמנות לעשות הסבה מקצועית ולפנות לכיוון חדש בחיים. מעצבת האירועים מטי טמיר, שף פיני כץ והקונדיטורית יהודית (יוד) זר אביב הם דוגמא למי שקפץ למים הסוערים של ההסבה המקצועית והיום שוחים במקצוע החדש.
מטי טמיר היתה מורה ומחנכת במקצועה, שנים ארוכות, לפני שהחליטה לנסות ללכת אחרי מה שהלב בחר, ונרשמה לקורס ניהול והפקת אירועים בבית הספר המרכזי למלונאות ולאירוח תדמור: "בתוך מערכת החינוך, מצאתי את עצמי לא פעם עוסקת בארגון ועיצוב אירועים, קטנים וגדולים, או בעיצוב תפאורות. עשיתי את זה ללא למידה או הדרכה, מתוך אינטואיציה ודחף פנימי". היא מספרת. "בסופו של דבר הלכתי לקורס ניהול והפקת אירועים בעיקר בעקבות לחץ של חברות לעבודה, אבל לא חשבתי שאתמיד בזה כמקצוע. הפחד לא אפשר לי עזיבה של מערכת כה בטוחה כלכלית". כיום מנהלת טמיר עסק מוכר ומצליח לעיצוב אירועים, הממוקם במושב אודים.
שף פיני כץ, מנהל ויועץ קולינרי שבגיל 30 כבר תפקד כשף הראשי של מלון נוף, נתקל בסיטואציה דומה כשהגיע לסטאז' שלו, בתום ארבע שנות לימודי ראיית חשבון. כץ הבין שהוא לא מוצא את עצמו בין המספרים, ולאחר התלבטות - החליט לשלב בין התחום שלמד לבין התשוקה שליוותה אותו שנים ארוכות. כשסיים את הסטאז', במקביל לתפקיד נחשב במשרד רואי חשבון מוכר ומצליח, החל כץ ללמוד בישול ב"תדמור". "בדיעבד, חבל שלא הלכתי ישר לבישול, במקום העינוי של חשבונאות", הוא אומר היום, כשלושים שנה מאוחר יותר, "בין הסירים אני מתבטא הכי טוב, מצליח וגם נהנה מכל רגע."
ליהודית (יוד) זר אביב סיפור שונה במקצת. יוד פוטרה בגיל 48, לאחר שהחברה בה עבדה כמנהלת שיווק נסגרה, ולא הצליחה להשתלב במשרה אחרת בתחום. מבין שלוש האפשרויות שהוצעו לה בלשכת התעסוקה להסבה מקצועית, - נגרות, צורפות או קונדיטוריה - בחרה בקורס קונדיטוריה ב"תדמור" . "לא כל כך היה לי מושג למה אני הולכת", מודה יוד, שחולקת היום את הידע שצברה בסדנאות הקונדיטוריה שהיא מעבירה, תחת השם "יוד- מגדנאות יצירתית". "אמנם פעם חלמתי לפתוח חנות לפאיים, כי הייתה לי סבתא שאפתה נהדר, אבל זה היה חלום של ילדה קטנה. החיים יש להם סיבובים מעניינים..."
אנו חיים בתקופה שהחלפת הקריירה, התעסוקה, מקום העבודה – פעם, פעמיים ויותר, מהווה את הכלל ולא את היוצא מן הכלל". אומר ד"ר שמואל רובינזון, יועץ תעסוקתי וארגוני, אשר בטרם פנה לפתוח מכון עצמאי, שימש סגן הסוציולוג הראשי של חיל האוויר, מנהל המרכז להסבת אקדמאים למחוז תל אביב והמרכז ויועץ לתעשייה האווירית בנושאי פיתוח משאבי אנוש. "כל המבקש להתחיל בקריירה חדשה חייב להיות מסוגל לענות על ארבע שאלות בטרם ניגש להכנות מעשיות : 'מה אני רוצה לעשות בעתיד, בטווח הרחוק'? 'מה אני יכול ומסוגל לעשות'? 'מה מצב התעסוקה היום בתחום בו ברצוני לעסוק'? 'מה ידוע לי על התחום אליו אני מבקש לפנות?"
ד"ר רובינזון מציע מספר טיפים לאלו המבקשים להפוך את הפיטורים להזדמנות לשינוי כיוון ולעשות הסבה מקצועית:
במהלך השנים מן הסתם חלו שינויים בכישורים, במיומנויות ובוודאי ברמת הניסיון שלכם. בשלב הראשון, חשוב לבחון מחדש את הצרכים וההעדפות מזה ואת הכישורים המיומנויות והנטיות המקצועיות מזה.
כעת יש לאפיין את מקום העבודה הנוכחי או האחרון - ממה נהניתם ומה לא אהבתם? מה אפשרו לכם מקום העבודה והתפקיד ובמה הגבילו אתכם? האם ביטאתם את כישרונכם? האם זכיתם להערכה?
בשלב הבא, נסו לשרטט את מקום העבודה או הקריירה האידיאלים בעיניכם שיאפשרו לכם לבטא את יכולותיכם במלואן, להתקדם ואף ליהנות.
אספו את מירב המידע על התחום בו אתם מבקשים לעסוק. במסגרת איסוף המידע, כדאי לבדוק מהם הכישורים הנדרשים וכך לקבל תחושה מסוימת לגבי התאמת התחום לציפיותכם. אדם עשוי להיווכח שהעיסוק שונה לגמרי ממה שציפה.
בצעו בחינה אובייקטיבית של כישוריכם ושל הנטיות המקצועיות שלכם. בדיקה זו ניתן וכדאי לעשות על ידי אבחון במכון מקצועי המתמחה בתחום.
תכננו את יעדי הקריירה שלכם ונסו להתמודד עם השאלה 'איפה אני רוצה להיות בעוד עשר שנים'.
ההתפתחות המדעית והטכנולוגית יוצרת עיסוקים חדשים אשר צורכים מיומנויות שמוסדות להשכלה גבוהה אינם מספיקים להדביק, היו נכונים ללמוד תחומים חדשים גם באופן עצמאי.
להמשך קריאה: