בשנים האחרונות מתמודדת החברה בישראל עם תופעה הולכת וגוברת של בני נוער הנפלטים ממסגרות החינוך הפורמאליות. זאת כתוצאה מאובדן ערכים, חינוך בלתי הולם, מצוקה של המתבגרים ורצון למרידה בסמכויות. במסגרת הדתית והחרדית קיבלה תופעה זו מימדים רחבים, והיא מהווה מכנה משותף לכל גווני המגזרים בציבור זה. מערכות החינוך בחברה זו אינן תמיד מעניקות מענה לאלה הנפלטים ממערכות החינוך וממסגרות משפחתיות וקהילתיות, והתוצאה היא נערים ונערות הנשארים ללא מסגרת קבועה ויציבה. לכך יש להוסיף את הלחץ המגיע מהבית, וחוסר ההתאמה והקונפליקטים הקיימים בין הערכים עליהם הוא מושתת לעולמו של המתבגר. מטרת התכנית היא הכשרת אנשי מקצוע בעלי רקע חינוכי בעבודה פורמאלית וא-פורמאליות עם בני נוער, על מנת להכשירם למתן מענה מקצועי, אפקטיבי ורגיש לנוער הנושר ומשפחותיהם, בעבודה משותפת ומשולבת עם המערכות החינוכיות. מטרת התכנית היא לא רק להכשיר המשתתפים למתן מענה לבעיות קיימות, אלא להכשירם גם ובעיקר להפעלת תכניות למניעתן.
מקום הלימודיםירושלים (ניתן ללמוד חלק מהשיעורים בזום).
מתכונת הקורס60 ש"ל, 12 מפגשים בני 5 ש"ל כל אחד. אחת לשבוע בשעות הבוקר. המסלול בהפרדת גברים-נשים.
קהל היעדבעלי רקע והכשרה בתחום החינוכי
הסמכהתעודה מטעם מרכז י.נ.ר ללימודי נישואין ומשפחה
נושאי הלימוד -פרקים בהבנת תהליכי התפתחות בהתמקדות על גיל הנעורים
התפתחות נורמטיבית של הילד, פיתוח זהות, מאפייני אישיות, קשרים בין דוריים בין מבוגרים למתבגרים
-קשיים בגיל ההתבגרות
מאפיינים של קבוצות חברתיות במדינת ישראל, הגדרת סטייה, סטיות חברתיות, ערעור הסמכות והמעמד ההורי, מאפייני מגדר בסיכון, הגורמים האישיים-התפתחותיים ומשפחתיים לנשירת בני נוער.
- רצף סיכון
סוגי סיכונים למיניהם, מאפייני סיכון, מהי נשירה והתפתחותה: שלבים ותהליכים, איתור זיהוי ואבחון סיכונים בגיל ההתבגרות: הטרדות מיניות, הפרעות אכילה, התנהגות אלימה, שימוש בסמים וכדומה.
- דרכי מניעה וטיפול
פיתוח דרכי מניעה, עבודה עם משפחות, עבודה עם מתבגרים והורים, הכרת השירותים הקיימים