תחוםהחינוך
חברתי-רגשי
(SEL
) מבוססות
מיינדפולנס
וחמלה,
הוא
תחום
המתפתח
במהירות בשנים האחרונות. המחקרים מראים כי פרקטיקות של
מיינדפולנס וחמלה מגבירות מיומנויות קשב וריכוז של ילדים ומפחיתות את הלחץ והחרדה., כשבנוסף הן גם משפרות את האקלים בכיתות ומפחיתות שחיקה בקרב המורים. לאור זאת, יותר ויותר מוסדות חינוכיים בישראל ובעולם מכירים בצורך להכניס למערכת מנחים המיומנים בפרקטיקות אלה.
התכנית
מבוססת
על
שילוב
של
מיינדפולנס
וחמלה
עם
למידה
חברתית
-רגשית
ופיתוח
כישורים פרו-חברתיים, ורגישות.
במסגרתהתכנית
מקבלים הסטודנטים טכניקות לטיפוח מיומנויות אישיות ו כלים לסיוע לתלמידים בפיתוח מיומנויות במספר תחומים:
מודעות עצמית, שליטה עצמית, מודעות חברתית, מיומנויות חברתיות וקבלת החלטות אחראית.
הקורס יוצר חיבור בין היבטים חווייתיים מבוססי תהליך אישי וקבוצתי להיבטים תאורטיים מתחוםהפסיכולוגיה, להיבטים של הנחיה בתוך השדה החינוכי. הקורס בשיתוף אוניברסיטת תל אביב, בית הספר לחינוך ע"ש קונסטנטינר, המרכז האקדמי לפיתוח אישי ומקצועי בחינוך ובחברה. ניהול אקדמי: מתי ליבליך.
מקום הלימודים
תל אביב.
מתכונת הקורס
224 שעות לימוד אקדמיות במשך שנתיים.
קהל יעד
הקורס מיועד לאנשי ולנשות חינוךהמעוניינים לרכוש ידע וכלים לשילוב מיינדפולנס וחמלה בחייהם האישיים ובעבודתם המקצועית.
תנאי קבלה
- הכשרה חינוכית מוכרת ו\או ניסיון מקצועי מוכח בשדה החינוכי (סייעת, מטפלת,מורים מנהלים, גננות)
- המלצה ממנהל\ת מקצועית.
הסמכה- תעודת מנחה למיינדפולנס וחמלהבשדה החינוכי
מטעם המרכז
לחינוך קשוב ואכפתי והמרכז האקדמי לפיתוח אישי ומקצועי בחינוך ובחברה, אוניברסיטת ת"א.
- אישור לגמול השתלמות עם ציון לעובדי הוראה של משרד החינוך - מותנה באישור משרד החינוך. קיים אישור לתשפ"ב ונמצא כעת בתהליכי אישור לתשפ"ג
.
- השתתפות כספית של קרנות השתלמות לעובדי הוראה בשבתון המועסקים על ידי משרד החינוך, מותנה בהכרה ובאישור הקורס בקרן.
נושאי הלימוד- הרגלים מנטליים ועבודה עם האורחים
- כיצד מטפחים ביסוס מיינדפולנס בגוף ובטון ריגשי: מוקדי הקשב וטכניקות
- מטון ריגשי לרגשות ממש - טיפוח המוכנות לחוות וטכניקות מפגש עם רגשות
- עבודה עם מחשבות בגישה מבוססת מיינדפולנס - אי היטמעות קוגניטיבית
- תפקיד המנחה - היכולת להדהד את שלבי התהוות החוויה והטיפוח
- תהליך קבוצתי מבוסס קשב והתמודדות עם אתגרים
- התמקדות בתגובות המנחה לשיתופים
- התמודדות עם התנגדויות מבוססת
מיינדפולנס
- השפעות
התרגול
על
המוח
ועל
התמודדות
עם
שחיקה
- הבסיס הניורו-פיזיולוגי להבנת השימוש בגישות מבוססות מיינדפולנס וחמלה
- תיאוריית ההיקשרות והשפעתה על קשב וחמלה
- שלושת אופני החמלה והדרכים להתמודד עם חסמי החמלה
- כיצד להתמודד עם ביקורת עצמית ובונה ולטפח חמלה עצמית
- כלים לאימון המיינד להיות חמלתי
- טיפוח קשב ויכולות חברתיות רגשיות בבתי ספר
- רתימת מוסדות חינוכיים להטמעת התכנית
- עקרונות להנחיית קבוצות בגישת המיינדפולנס והחמלה
- עקרונות להנחיית מורים בהקניה ותרגול עם ילדים
- עקרונות להנחיית ילדים בתרגילי מיינדפולנס וחמלה
- משחקיות, תנועה וסיפור סיפורים ככלים להנחיית ילדים
- הערכה להנחיית תלמידים
- הנחיית שיתופים ועידוד תרגול עצמי
- התמודדות עם התנגדויות בקרב ילדים