בשגרת יומנו אנו מוצפים במאות ואלפי מותגים אשר תובעים את תשומת ליבנו בכל פינה וכמעט בכל רגע, מנסים להתבלט וללכוד את התייחסותנו. כמובן שאנחנו בתגובה למדנו לסנן את הפניות האלו הן אם במכוון, או מבלי משים. ההשלכה מכך היא כמובן אינה הרמת ידיים וויתור של המותגים על נסיונות הפיתוי, אלא רק מאמץ מתוחכם ומשוכלל יותר מצידם לעיצוב חלונות ראווה ייחודיים כדי להשיג מטרה זו. דוגמה פשוטה לכך היא השיטוט האקראי ברחוב הכולל מינימום התייחסות לחלונות הראווה שמתחלפים לצידנו כל מספר מטרים. כמה מעוברי האורח אכן בוחנים בעניין את אותן תצוגות הניצבות שם? מעטים. תשומת הלב שלנו כלפיהן תושג רק אם נבחין באטרקציה מיוחדת ומפתיעה, או עיצוב מקורי ויוצא דופן שישבה את ליבנו, כך שעינינו ייתפסו אליו בין כל אלו האחרים המנסים לקרוץ לנו באותו רחוב או קניון.
חלון הראווה הוא כרטיס הביקור, ומעין תמצית ותקציר של מה שחנות מציעה למכירה. החלון חייב להיראות מושך ומעניין, על מנת למשוך את האנשים פנימה אל תוך החנות. הרעיון הוא לייצר אצל המתבונן הזדהות מפתה; המכנסיים ש"יתיישבו" עליך באותה מושלמות כמו כל בובת התצוגה, הרהיט שהוא ב-ד-י-ו-ק מה שחסר לך להשלים את סלון הדירה ואפילו לא חשבת על זה, והנעליים החד-פעמיות שישברו את ההחלטה שקיבלת רק לפני חודש שלא לקנות עוד זוגות העונה. המטרה היא לכאורה רק לקלוט את תשומת הלב של הלקוח הפוטנציאלי באמצעות בלוטות וייחוד, אבל למעשה השאיפה מורכבת מכך; ליצור חוויית הזדהות וקניה עוד טרם הכניסה לחנות עצמה.
כאמור, כמעט כל אחד מאיתנו נחשף בכל יום לחלונות ראווה רבים, אך נענה להזמנה ונכנס בפועל רק למעטים. ההבדל בין תצוגה סתמית לכזו אפקטיבית ומושכת עשוי להתבטא בהבדל של שמיים וארץ במכירות. לשם כך חובה להשקיע מחשבה מרובה בחלון הראווה של העסק ובאופן העיצוב שלו. על מנת שהחלון יהיה מזמין, מיוחד ומקורי, מבינים בעלי חנויות שעליהם להיעזר במומחה לחלונות ראווה, ולא בכדי תחום זה הופך להיות מבוקש בשנים האחרונות.
למי מתאים המקצוע?
העמדתם של אובייקטים בחלונות ראווה שייך לתחומי העיצוב השונים, וקשור קשר הדוק כמובן לעיצוב אופנה, טקסטיל ועיצוב פנים, לצד תחומי הפסיכולוגיה השונים, התנהגות צרכנים ופרקים מעולם העסקים והקניינות.
בהתחשב בנתונים אלו התפתחה המחשבה שתחום עיצוב חלונות ראווה הוא בעצם תורה שלמה. לא סתם מניחים את הפריטים בחלון על פי רגש וללא מחשבה, ישנם שיקולים מורכבים מאחורי כל צורה, תנוחה ומיקום שבהם מעמידים את המוצגים, לחלל בו הם ניצבים, ולתאורה או האפקטים הוויזואליים המדגישים אותם.
על מנת ללמוד תחום זה יש צורך ביצירתיות וחוש אסתטי, לאהוב את תחומי העיצוב ותמיד לחשוב קדימה, לנסות להיות מקורי, למצוא איך לפתח תצוגה חדשה שטרם נראתה, ולהיות תמיד עם היד על הדופק בענייני אופנה וטרנדים כדי להישאר מעודכן ולא להיגרר מאחור. מאידך, יש גם להבין בפסיכולוגיה של ההמון וטעם הקהל, כדי לא להתפתות למיצגים אמנותיים שיהיו אולי מרגשים, אבל יחטיאו את הקהל. מעצב מוכשר יכול לעשות את ההבדל בין חנות שייכנסו אליה אנשים ללא הפסקה, ובין חנות שתישאר שוממה ורק זבובים מהרחוב ייכנסו אליה.
מה כדאי לבחון בקורס המיועד
לימודי עיצוב ראווה הם לצורך מקצועי-פרקטי בלבד ולא מוענק תואר אקדמי או הסמכה תקנית בסיומם. ניתן ללמוד אותם במכללות ומוסדות המציעים את מכלול לימודי עיצוב לסוגיהם, ולכל מוסד יש את הקורס הספציפי שלו ואת תנאי הקבלה שלו. מכיוון שמדובר בלימודי תעודה, אין הכרח שקורסים במוסדות שונים יהיו דומים או חופפים בתכנים הנלמדים בהם, על כן מומלץ לבחון לעומק את מסלול הלימוד ובית הספר בו הוא מוצע, מכיוון שיש ערך (במיוחד למעצב המתחיל) לשם של מוסד הלימוד והמוניטין שלו, אשר מוקרנים גם על בוגריו עם תחילת דרכם המקצועית.
עיצוב חלונות ראווה ניתן ללמוד, כאמור, במקומות מגוונים בארץ, כמו למשל עיצוב חלונות ראווה בתל אביב, ברמת גן, בחיפה ועוד.
קרא עוד על עיצוב חלונות ראווה
סגור